Wednesday, December 14, 2011

Pipit.


Saya rasa saya pipit.

Mana kan layak untuk terbang bersama enggang.


Tadi saya mengutarakan benda yang sama pada K'Emi Mastura.


' K'Emi, sutera rasa sutera sangat pipit compare dengan abam bang islang'


' Kenapa, abam bang islang pakai BMW ke?' tanya K'Emi balik.


Nak tergelak pun ada bila K'Emi soal balas macam tu.


Tau la saya pegi keje naik elarti je. Kot ye pun, jangan tanya macam tu. Terengsot jugak hati ni. har har


' Bukan macam tu la K'Emi, tapi semalam bila terserempak dengan dia berkemeja, tie, proper bagai..sangat sempurna. Sutera ni minah cokia je.' balas saya.


' Ni nak tanya ni, awok ni suka betul-betul ke kat abam bang islang awok ni? Kalau betul, bior je akak pegi tanya dekat Bank Islam tu..tanya akak-akak yang kerja kat situ..nama dia apa, asal mana semua'


' Jangan! Jangan! Akak jangan la pegi tanya..nanti kalau akak pegi tanya, entah-entah akak orang yang ke-100 tanya soalan tu buat minggu ni' tegah saya cepat-cepat.


' Nanti lagi la dia ingat saham dia tengah naik dengan hebak. Tak nak la' sambung saya lagi sambil pintal-pintal tudung.


' Tapi, dia ada bagi hint kat awok jugak kan? Terai la senyum-senyum kat dia. Tak pun tegur hai ke' ujar K'Emi.


' Tak nak la. Takkan sutera nak sengih-sengih depan dia pastu cakap 'Hai awak!'...eeiii tak seswai' balas saya lagi


' Habis nak buat macam mana?' tanya K'Emi balik.


' Tak buat cane-cane la. Kalau dia suka kat sutera jugak sutera rasa dia kena la mula langkah. Takkan kita yang perempuan ni pulak nak mula dulu' balas saya.


' Tu betul la, tapi awak pun jangan la buat tak tau dan derk pulak bila terserempak dengan dia. Nanti dia tak berani pulak nak tegur ke apa pulak nanti' saran K'Emi dengan penuh concern.


' Habis, takkan sutera nak senyum-senyum sengih sengih nampak gigi kalau terserempak dengan dia? Eii..tak nak la! Walaupun sutera ni sengal..tapi tu adalah salah satu benda gila yang sutera tegar nak buat'

' Takpe la..sutera buat biasa dan tak tahu je la kan. Lagipun sutera rasa dia sangat hebak untuk sutera. Tegap, tinggi, kemas, good looking, muka berimang, semua la. Complete set' balas saya lagi.


' Awok ni, tak boleh la macam tu. Kenalah berusaha. Macam kisoh bas tu. Bas yang duk lalu lalu, awok bio je padahal awok nak naik. Mana la bas tu nak berhenti kalau awok tak tahan' hujah K'Emi yang berasal dari Temerloh.



Saya terdiam. Berfikir. Ada benarnya juga cakap K'Emi tu. K'Emi sambung lagi ' Laki ni kadang-kadang dia nak terai, tapi bila perempuan ni tak bagi reaksi positif, maklum balas hint tu macam acuh tak acuh, tetapi tetiba ada perempuan lain yang tiba-tiba masuk, dia memang senang capai yang tu je'. Terang K'Emi dengan panjang lebar berdasarkan pengalaman hidup zaman muda-muda dan ibu kepada dua orang anak.


Saya diam.


Lama tu saya balas,


' Takpe la, kalau bas tu tak nak berhenti, nak kena tahan baru berhenti..sutera tunggu bas yang tak yah tahan. Naik bas yang tiba-tiba berhenti sebab ada penumpang nak turun. Pastu sutera naik la. Hebak tak sutera? ngaa' Jawab saya sambil sengih-sengih.



K'Emi geleng dan gelak-gelak 'Susah cakap dengan orang sengal ni, cane cane nak menang jugak'




Kik kik kik. Saya jalan berlalu sambil sengih-sengih




Habis tu, nak cakap cane lagi..dak?








No comments: