Monday, December 12, 2011

Kronik.


Pasal cerita abang Bank Islam sebelum ni tu kan..


Ni nak sambung la ni.


Walaupun saya tak tulis bersambung kat bawah tu, tapi saya nak cerita jugak


Tapi saya pendekkan cerita terus.


Aci?


Kalau tak aci pun, saya pakai kira aci je.



Dipendekkan cerita, bila mata bertentang mata, dalam hati ada rasa. Kuch kuch hota hai.



Tapi main tentang-tentang mata je. Kalau time berani sket je saya senyum simpul kat dia. Tapi tak tersimpul mana, sebab malu.


Sampai la minggu lepas. Saya langsung tak terserempak dengan dia. Biasa kalau tak selang sehari, selang dua hari mesti jumpa.


Kalau jalan dengan Nonisuwara ke, Erra Pazira ke, diaorang pun tau. Tolong bagi hint lagi. 'Sutera, sutera abam bang islang!' Abam bang islang!'. Abam bang islang adalah nama manja dia.


Pastu saya buat buat tak nampak, pastu bodigad bodigad saya akan cakap 'Sutera, sutera abam bang islang tengah usha. Dia pandang sini, dia pandang sini!'


Bodigad saya memang kepoh.



Jadi bila minggu lepas saya tak terserempak langsung, saya tanya la bodigad bodigad saya..'Ada nampak abam bang islang tak? Dah berapa hari tak nampak dia. Nak seminggu dah ni. Gi ngintai dalam bank islang pun takde. Kursus gamaknya'


Pastu dengan selamba Nonisuwara bersuara. 'Tak la. Kite tak rasa dia pegi kursus. Dia cuti kawen.'


Erk, sentap kejap.


Nonisuwara pulak buat muka sengih-sengih.


Saya pun buat muka dan jelir kat dia sambil cakap 'Tipu!'


Ada la rasa cuak sket sebenarnya.




Seminggu tak jumpa dia buat saya asyik teringat kat dia. Sampai la kelmarin saya mimpi kat dia. Siap masuk mimpi.


Orang cakap, kalau kita mimpi kat dia, dia pun tengah ingat kat kite jugak.


Betul tak?



Jadi semalam saya bangun tidur sambil senyum kumit-kumit. Abam bang islang ingat kat kita jugak. Hik hik hik. Sebab tu semalam saya eksaited bagitau rahsia dalam ni.



Hari ni saya pegi kerja macam biasa. Pastu kan, tengahari tadi saya terserempak dengan dia waktu tengah makan kat Key Ep Ci. Dia nampak terkejut. Saya lagi terkejut campur rindu.


Ewah. Mengalah orang bercinta.



Nampak je dia saya cepat-cepat tengok jari dia.


Kosong.

3 jari hujung dia tak merah.



Lega.

Tekaan Nonisuwara tak benar belaka.



Cumanya..bila tengok jari, tengok tangan dia, mak aiii putih melepaknya mamat ni.


Sebelum ni memang tau dia cerah, tapi tak expect seputih melepak ni.



Kennot go gini..kennot go.



Nanti masa sarung cincin nanti kalau orang compare tangan saya lagi gelap dari tangan pengantin laki cane? ngaa


Pastu balik ofis saya pun bercerita kat K'Mas. 'K'Mas nak tau tak, tadi kan sutera jumpa abam bang islang tu. Dah lama tak jumpa dia. Pastu kan sutera dah tengok jari dia. Nasib baik tak merah pakai inai. Kalau tak habis la. Pastu kan, K'mas kan sutera baru perasan gile putih mamat tu. Sutera tengok la dia sinsing lengan nak makan bagai kan, puteh bebeno. Memang sah-sah kalah sutera. Nak kena bleeching bagai ni. Nanti atas pelamin cane. Nanti nak sarung cincin cane tangan dia lagi puteh dari sutera. Tak boleh jadi, tak boleh jadi..kennot go. Kena bleech ni..'


K'Mas sengih-sengih geleng kepala tengok saya cakap tak henti-henti.


Pastu baru K'Mas bersuara 'Jap, jap..akak nak tanya ni. Yang nak bleeching bagai, nak sarung cincin, atas pelamin bagai ni..nama dia..nama mamat tu dah tau belum ni. Apa nama dia?'



Ngaaa..saya terlopong. Ye tak ye jugak


Sambil sengih sengih buat muka seposen saya balas..'Ermmmmm..tak. Tak tahu dia nama apa..hehe' balas saya sambil jalan pelan-pelan balik tempat.






Kronik..kronik..








3 comments:

mdsaf_kyo said...

blog walking

a.samad jaafar said...

harus memulakan langkah .. mungkin..

pisau belati said...

salam perkenalan dulu kawan-kawan dulu mungkin boleh di pertimbangkan selepas itu.